Sifat-sifat utama Nabi Muhammad SAW yang patut diteladani
Sifat-sifat utama Nabi Muhammad SAW yang patut diteladani
“Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi Rahmat bagi sekalian alam.” (Quran s. al- Anbiya : 107)
Peribadi Nabi Muhammad
s.a.w. sungguh menarik hati seluruh manusia yang mengakui kebenaran,
keperibadian Rasulallah jelas diterangkan dalam al-Quran antaranya Allah
berfirman yang bermaksud:
“Maka
disebabkan rahmat dari Allah (kepadamu Muhammad s.a.w) , engkau telah
bersikap lemah lembut kepada mereka. Kalaulah engkau bersikap kasar lagi
keras hati, tentulah mereka akan menjauhkan diri dari kamu. Oleh itu
ma’afkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadap
engkau, dan mohonlah keampunan bagi mereka, dan juga bermusyawarahlah
dengan mereka dalam urusan (permasaalahan keduniaan) itu. Kemudian
setelah engkau berazam (untuk membuat sesuatu) maka bertawakkallah
kepada Allah. Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertawakkal
kepadaNya. (al-Quran s. Ali Imran: 159)
Ini
salah satu sifat terpuji dari peribadi Nabi Muhammad s.a.w. diantara
banyak lagi sifat terpuji yang dimiliki oleh Rasulallah s.a.w., sehingga
menyebabkan baginda Nabi s.a.w. telah dapat membawa suatu perubahan
yang luar biasa terhadap masyarakat ummat manusia, khasnya masyarakat
Arab di zaman jahiliah
Kebiasaannya
Telah
dikeluarkan oleh Ya’kub bin Sufyan Al-Faswi dari Al-Hasan bin Ali ra.
katanya: Pernah aku menanyai bapa saudaraku (dari sebelah ibu) Hind bin
Abu Halah, dan aku tahu dia memang sangat pandai mensifatkan perilaku
Rasulullah SAW, padahal aku ingin sekali untuk disifatkan kepadaku
sesuatu dari sifat beliau yang dapat aku mencontohinya, maka dia berkata
: Adalah Rasulullah SAW itu kelihatannya seperti orang yang selalu
bersedih, senantiasa banyak berfikir, tidak pernah beristirehat panjang,
tidak berbicara bila tidak ada keperluan, banyak diamnya, memulakan
bicara dan menghabiskannya dengan sepenuh mulutnva, kata-katanya penuh
mutiara mauti manikam, satu-satu kalimatnya, tidak berlebih-lebihan atau
berkurang-kurangan, lemah lembut tidak terlalu kasar atau menghina
diri, senantiasa membesarkan nikmat walaupun kecil, tidak pernah mencela
nikmat apa pun atau terlalu memujinya, tiada seorang dapat meredakan
marahnya, apabila sesuatu dari kebenaran dihinakan sehingga dia dapat
membelanya.
Dalam
riwayat lain, dikatakan bahawa dia tidak menjadi marah kerana sesuatu
urusan dunia atau apa-apa yang bertalian dengannya, tetapi apabila dia
melihat kebenaran itu dihinakan, tiada seorang yang dapat melebihi
marahnya, sehingga dia dapat membela kerananya. Dia tidak pernah marah
untuk dirinya, atau membela sesuatu untuk kepentingan dirinya, bila
mengisyarat diisyaratkan dengan semua telapak tangannya, dan bila dia
merasa takjub dibalikkan telapak tangannya, dan bila berbicara
dikumpulkan tangannya dengan menumpukan telapak tangannya yang kanan
pada ibu jari tangan kirinya, dan bila dia marah dia terus berpaling
dari arah yang menyebabkan ia marah, dan bila dia gembira dipejamkan
matanya, kebanyakan ketawanya ialah dengan tersenyum, dan bila dia
ketawa, dia ketawa seperti embun yang dingin.
Berkata
Al-Hasan lagi: Semua sifat-sifat ini aku simpan dalam diriku lama juga.
Kemudian aku berbicara mengenainya kepada Al-Husain bin Ali, dan aku
dapati ianya sudah terlebih dahulu menanyakan bapa saudaraku tentang apa
yang aku tanyakan itu. Dan dia juga telah menanyakan ayahku (Ali bin
Abu Thalib ra.) tentang cara keluar beliau dan masuk beliau, tentang
cara duduknya, malah tentang segala sesuatu mengenai Rasulullah SAW itu.
Keadaannya di rumah
Berkata
Al-Hasan ra. lagi: Aku juga pernah menanyakan ayahku tentang masuknya
Rasulullah SAW lalu dia menjawab: Masuknya ke dalam rumahnya bila sudah
diizinkan khusus baginya, dan apabila dia berada di dalam rumahnya
dibahagikan masanya tiga bahagian. Satu bahagian khusus untuk Allah
ta’ala, satu bahagian untuk isteri-isterinya, dan satu bahagian lagi
untuk dirinya sendiri. Kemudian dijadikan bahagian untuk dirinya itu
terpenuh dengan urusan di antaranya dengan manusia, dihabiskan waktunya
itu untuk melayani semua orang yang awam mahupun yang khusus, tiada
seorang pun dibezakan dari yang lain. Di antara tabiatnya ketika
melayani ummat, dia selalu memberikan perhatiannya kepada orang-orang
yang terutama untuk dididiknya, dilayani mereka menurut kelebihan diri
masing-masing dalam agama.
Ada
yang keperluannya satu ada yang dua, dan ada yang lebih dari itu, maka
dia akan duduk dengan mereka dan melayani semua urusan mereka yang
berkaitan dengan diri mereka sendiri dan kepentingan ummat secara umum,
cuba menunjuki mereka apa yang perlu dan memberitahu mereka apa yang
patut dilakukan untuk kepentingan semua orang dengan mengingatkan pula:
“Hendaklah siapa yang hadir menyampaikan kepada siapa yang tidak hadir.
Jangan lupa menyampaikan kepadaku keperluan orang yang tidak dapat
menyampaikannya sendiri, sebab sesiapa yang menyampaikan keperluan orang
yang tidak dapat menyampaikan keperluannya sendiri kepada seorang
penguasa, nescaya Allah SWT akan menetapkan kedua tumitnya di hari
kiamat”, tiada disebutkan di situ hanya hal-hal yang seumpama itu saja.
Dia tidak menerima dari bicara yang lain kecuali sesuatu untuk maslahat
ummatnya. Mereka datang kepadanya sebagai orang-orang yang berziarah,
namun mereka tiada meninggalkan tempat melainkan dengan berisi. Dalam
riwayat lain mereka tiada berpisah melainkan sesudah mengumpul banyak
faedah, dan mereka keluar dari majlisnya sebagai orang yang ahli dalam
hal-ehwal agamanya.
Keadaannya di luar rumah
Berkata
Al-Hasan r.a. lagi: Kemudian saya bertanya tentang keadaannya di luar,
dan apa yang dibuatnya? Jawabnya: Adalah Rasulullah SAW ketika di luar,
senantiasa mengunci lidahnya, kecuali jika memang ada kepentingan untuk
ummatnya. Dia selalu beramah-tamah kepada mereka, dan tidak kasar dalam
bicaranya. Dia senantiasa memuliakan ketua setiap suku dan kaum dan
meletakkan masing-masing di tempatnya yang layak. Kadang-kadang dia
mengingatkan orang ramai, tetapi dia senantiasa menjaga hati mereka agar
tidak dinampakkan pada mereka selain mukanya yang manis dan akhlaknya
yang mulia.
Dia
selalu menanyakan sahabat-sahabatnya bila mereka tidak datang, dan
selalu bertanyakan berita orang ramai dan apa yang ditanggunginya. Mana
yang baik dipuji dan dianjurkan, dan mana yang buruk dicela dan
dicegahkan. Dia senantiasa bersikap pertengahan dalam segala perkara,
tidak banyak membantah, tidak pernah lalai supaya mereka juga tidak suka
lalai atau menyeleweng, semua perkaranya baik dan terjaga, tidak pernah
meremehkan atau menyeleweng dari kebenaran, orang-orang yang senantiasa
mendampinginya ialah orang-orang paling baik kelakuannya, yang
dipandang utama di sampingnya, yang paling banyak dapat memberi nasihat,
yang paling tinggi kedudukannya, yang paling bersedia untuk berkorban
dan membantu dalam apa keadaan sekalipun.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar